افزایش درخواست‌ها برای عذرخواهی 20:30 از یزدی‌ها

یزدفردا :  بخش خبری 20:30 روز شنبه دهم مهرماه در گزارشی که از خبرنگار خود در یزد دریافت کرده بود، به ظاهر تقلب مدیرکل انتقال خون استان یزد را به تصویر کشید که این تصاویر به قیمت برکناری این مدیرکل و درخواست‌های متعدد از سوی یزدی‌ها برای عذرخواهی این بخش خبری مواجه شد.

رجانیوزگزارش داد:

بازرلو گوینده خبر در توصیف این گزارش می گوید: "قضاوت با شما! این مدیرکل انتقال خون یزد و معاونشه که اومدن جلوی دوربین صدا وسیما خون بدن. اما..."؛ در ادامه خبرنگار یزدی شرح ماجرا را بازگو می کند: "البته با توجه به اینکه درطول زمان خون گیری اصلا سوزنی در دست آقای مدیر و معاونش فرونرفت این که این کیسه خون از کجا و توسط کی پر شده نکته بسیار جالبی بود که بهتره خودتون ببینید..."؛ سپس دوربین تصویر بازوی فردی که ظاهرا معاون انتقال خون یزد است را نشان می دهد. خبرنگار با آرامش و خونسردی کامل چسب روی بازوی معاون را می کند و نشان می دهد که در زیر چسب اساسا هیچ سوزنی وجود ندارد. او به سراغ مدیرکل هم می رود اما وی حاضر نمی شود چسب را بکند. در انتهای گزارش باز هم صدای بازرلو به گوش می رسد که می گوید: "جسارت خبرنگار و تصویربردار مرکز یزد در رو کردن حقیقت قابل تقدیره."

با این حال، بازبینی دقیق فیلم حاکی است فضای صمیمانه ای بین مدیرکل و معاونش و خبرنگار یزدی وجود دارد. همچنین تسلط اندکی بر لهجه یزدی برای فهم مکالماتی که بین خبرنگار و مدیر و معاون رد و بدل می شود، کافی است.

این در حالی است که حتی اگر تسلط اندکی هم موجود نباشد، یک‌بار دیدن حال و هوای حاکم بر فیلم به بیننده ثابت می کند که اصلاً موضوع "مچ گیری" درمیان نیست چون خبرنگار با خیالی آسوده و راحت دوربین را تا نزدیک بازوی معاون می برد و با خیالی کاملا راحت و آسوده چسب را باز می کند و در این بین معاون هیچ مقاومتی از خود بروز نمی دهد و همچنان به شوخی خود با خبرنگار ادامه می دهد و کاملا طبیعی می خندد. این فضا در مورد مدیرکل هم کاملاً برقرار است.

همچنین، وقتی رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد جزییات بیشتری از ماجرا را بازگو می کند، علت این صمیمیت و لبخندها روشن تر می شود. "چهارشنبه گذشته، خبرنگار صدا و سیما برای انجام مصاحبه و دیگر مباحث بهداشتی، زودتر از موعد مقرر در دفتر مدیر سازمان انتقال خون، حاضر و این فیلم صوری را تهیه کردند. این اقدام در حالی انجام شد که خبرنگار خود از این جریان خبر داشت و اصلاً به دلیل حضور زودتر و عجله وی برای تصویربرداری این خون ‌گیری به شکل صوری انجام شد. مدیر این مجموعه با ساده لوحی به صدا و سیما اعتماد می کند و فیلم صوری اهدای خون از وی تهیه می شود. با پیگیری های انجام شده، مدیرکل صدا و سیمای یزد اعلام کرد قرار نبوده این فیلم پخش شود اما خبر 20:30 اقدام به پخش این سوژه کرده است."

در این میان، رییس سازمان انتقال خون کشور و همچنین معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد به شدت از عملکرد صدا و سیما در این زمینه انتقاد کردند. ابوالقاسمی، رییس سازمان انتقال خون کشور می گوید: "صدا و سیما همین امشب باید در اخبار 20 و 30 موضوع را جبران و حق زیر سئوال رفته مردم استان یزد را اعاده کند. پخش اهدای صوری خون توسط مدیر سابق انتقال خون یزد، افکار عمومی مردم این استان را جریحه ‌دار کرده و صدا و سیما باید در این زمینه از مردم عذرخواهی کند."

دشتی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز از صدا و سیما و مدیریت آن خواست تا از کار اشتباه و ناشایست خود و تلاش یک خبرنگار برای سوژه ‌یابی جذاب و فریب ‌کاری در اهدای خون و پخش آن از شبکه سراسری رسما عذرخواهی کند و وعده داد که در این زمینه هر اقدامی که لازم است باید برای اعاده حیثیت مردم استان و جلب اعتماد مجدد مردم انجام شود.

اما نکته جالب در این میان آن بود که 20:30 در بخش خبری شب بعد خود علاوه بر اینکه از دغلبازی خبرنگار خود کوچکترین سخنی به میان نیاورد بلکه با جسارت تمام در اولین خبر خود تنها به بیان خبر برکناری مدیرکل انتقال خون یزد پرداخت و بی توجه به تهدیدات دشتی و ابوالقاسمی حتی ترجیح داد که علت این امر را که ساده لوحی مدیرکل انتقال خون یزد و فریب خوردن از یک خبرنگار محلی بود را سانسور نماید.

بخش خبری 20:30 صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران با این حرکت ناشایست و غیراخلاقی خود علاوه بر اینکه خوراک خبری خلاف واقع و مسمومی را به خورد افکارعمومی داد، به سادگی هرچه تمام تر آبروی دو تن از مدیران این کشور را تنها به علت یک سهل انگاری کوچک دستخوش قرارداد و حاضر نشد که پس از این جنجال سازی ها عذرخواهی کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا